Odporúčaný príspevok

Alnwick

Alnwick castle! Vitajte v jednom z britských najznámejších hradov. Je dôležitou súčasťou britského dedičstva; jeho steny sú naplnené ...

5. 2. 2019

#mudrostnadnes- sociálne siete

Sorry my English speaking friends! This "section" will be in Slovak.
I have started with it when I had Instagram. I did this content there, but in a short version.
Now, I want to continue again. I will post my "wisdom" and share it with you.
In Slovak?! WHY?! I want to capture exact feelings in there and I am afraid of the inaccurate description in the translation (or just want to collect it for a book?!? Hah..)

Sociálne siete
F.O.M.O- tzv. fear of missing out alebo inak povedané strach z toho, že budeme na internete "zabudnutý", ak nebudeme stále online a to všade.
Sociálne siete slúžia ako nástroj na socializovanie sa, no paradoxne sa to vykonáva prostredníctvom antisocializovania sa v tom reálnom svete. Tak to aspoň vidím ja. Píšeme kamarátom namiesto stretnutí. Pozeráme videá namiesto divadiel. Pridávame kadejaké fotky i keď realita je často iná. To všetko sa deje počas nášho bytia na internete. Samých. Doma. Byť online neznamená žiť. Taktiež byť offline neznamená nežiť. Mal by tam byť istý balans. Stále to opakujem. Balans má byť všade. Sociálne siete by tu mali byť pre nás. Nie my pre ne. Mali by nám slúžiť ako nástroj na vzdelávanie sa, vedieť o aktuálnom dianí, nájsť potrebné informácie alebo ľudí rýchlejšie, byť v obraze. Nieje to nástroj na vytváranie si falošných identít či dokonca viacerých identít, na opovrhovanie ostatných, urážky, zločiny a podobne..
Čas, ktorý venujeme internetu presahujú viac ako 2 hodiny denne. Tak dlho denne ani nejeme. Preto by sme ten čas mali využiť čo najproduktívnejšie. S účelom niečo sa naučiť, niečo spoznať, dozvedieť sa.
Do nedávna som bola ja ten prípad, čo trávil na internete nespočetne mnoho hodín, no neefektívne. Tým myslím, že som sledovala mnoho ľudí, čo v konečnom dôsledku do môjho života nepriniesli nič užitočné, len porovnávanie seba samej s nimi a mnoho otázok prečo má také drahé veci a ja nie.. prečo je na takej drahej dovolenke a ja nie.. prečo má toľko kamarátov a ja nie.. prečo je stále šťastná a ja nie.. prečo.. NO nikam ma to neposúvalo. Nešlo o závidenie ako také, ale skôr o rozmýšľanie o tom, že životy iných sú krajšie ako ten môj. Taktiež to bolo len zabíjanie môjho času, kedy som sa mohla individuálne "rozvíjať" a pracovať na svojom živote. Toto "sledovanie" vedie v niektorých prípadoch až k psychickým poruchám jedincov (u mňa sa to našťastie tak ďaleko tu nedostalo).
Keď som si uvedomila, že trpím závislosťou "byť online", "byť v dianí" natoľko, že to začalo ovplyvňovať môj offline život, povedala som si dosť. Novým trendom je v poslednom čase (ako som sa nedávno dozvedela) praktizovať "offline deň" raz za týždeň. Myslím, že to nieje riešenie. No je to fajn spôsob ako začať. Aspoň človek zistí ako moc je navyknutý na online svet.
F.O.M.O. v deň, čo som si uvedomila, že som nielen príliš veľa času online, nonstop pridávanie fotiek, likov, príbehov,.. ale i sledujem zbytočne mnoho ľudí, čo mi nič nedávajú a plytvanie si životom, zmazala som si Instagram. Nehovorím, že zmazanie si sociálnych sieti rieši problémy. No v mojom prípade to pomohlo a považujem to za správny krok, ktorý ma posunul ďalej. Na ostatných sociálnych sieťach som si zredukovala zbytočné stránky a ľudí, čo mi do života nič nedávajú a naopak pridala stránky a ľudí, čo ma inšpirujú. Každý to má nastavené inak. Niekto si vie povedať okej teraz to zredukujem, teraz budem sledovať iba toto,.. Ja som to vyriešila však takto a zatiaľ nepociťujem byť o niečo ochudobnená alebo žeby mi Instagram chýbal.
Stále trávim na internete veľa svojho času, viem to. No využívam ho, teda aspoň sa snažím čo najlepšie. Či už písaním článkov sem na blog, čo mi pomáha sa ventilovať alebo pozeraním poučných videí o dianí vo svete, u nás, v politike po slovensky či anglicky, motivačné príbehy ľudí, čo majú čo povedať,... Vždy sa nájde chvíľa, kedy sa zastavím a zistím, že pozerám už piatu sériu seriálu za sebou (prison break je láska) alebo že už dve hodiny si posielam s kamarátkou hlasové správy, no nepríde mi to zlé. Je tam tá rovnováha. Určite mi to dáva viac ako scrollovať stránkami a pozerať celebrity ako si kúpili najnovšiu kabelku a najlepší dlhotrvajúci rúž.

A čo tým chcem vlastne povedať? My sme tu od toho, aby sme ovládali sociálne siete a internet ako taký, nie oni nás. Online život by mal byť len malá vsuvka do toho offline sveta. Nieje zlé byť online. Nieje zlé byť offline. Hlavne to buďme my a využívajme svoj čas efektívne. Pamätaj však, stále bude dôveryhodnejšia informácia o počasí ako úsmev na "my story-čku".
P.S. týmto článkov nechcem odsúdiť Instagram. Považujem ho za výborný druh sociálnej siete na zdieľanie svojich zážitkov a uvoľnenie sa. Chcela som len upozorniť na silu sociálnych sietí všeobecne na mojom konkrétnom príklade.
Nával emócií, prílev myšlienok, posteľ a Ordinary

Žiadne komentáre: